Grænsemageren

I anledning af 100-året for afstemningerne i 1920 opfører Opera på Grænsen i et samarbejde med Sønderjyllands Symfoniorkester den helt nye opera »Grænsemageren« i et nutidigt sprog, med en fængslende musik samt en tidssvarende dramatisk fortælling på ca. 110 minutter. »Grænsemageren« opføres som en opera i fuld skala med tre akter i henholdsvis to og tre billeder, ni solister, stort operakor, fuldt symfoniorkester og professionel regi.

Udgangspunktet er de historiske begivenheder, startende i Berlin og Aabenraa, november 1918, over perioden op til afstemningerne i 1920, påskekrisen og festdagene i juli 1920 ved Dybbøl.

  • Komponist og librettist: Bo Gunge (se beskrivelse nedenfor)
  • Kunstnerisk leder: Erik Kaltoft (se beskrivelse nedenfor)
  • Instruktør: Jens Krogsgaard (se beskrivelse nedenfor)
  • Dirigent: Søren K. Hansen
  • Sønderjyllands Symfoniorkester
  • Grænselandskoret under ledelse af Stigh Möglich
  • 9 Solister (se beskrivelse af hver enkelt nedenfor)
  • Producent: Opera på Grænsen

Medvirkende

Morten Frank Larsen

Baryton
Morten Frank Larsen
Baryton Morten Frank Larsen (f.1965) er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium (1986-91) og på Operaakademiet (91-94). Han debuterede i Brittens The Rape of Lucretia på Aarhus Sommeropera i 1994 og året efter sang han i Tyskland Don Juan i Mozarts opera af samme navn. I 1997-2000 var han ansat som solist i ensemblet på Staatsteater Braunschweig. Siden 2000 har Morten været ansat som solist ved Volksoper og Staatsoper i Wien, hvilket er absolut  usædvanligt.  Han er hyppig gæst på operascenerne i Berlin, München, København, Bologna, Zürich, Sevilla, Salzburg, Palermo og Tokyo. Morten Frank Larsen har et repertoire, der omfatter mere end 100 operapartier. I 2011 debuterede han på Metropolitanoperaen i New York som greven i Richard Strauss Capriccio. Her spillede han overfor den berømte sopran René Flemming, og pressen fremhævede både hans musikalske og stemmemæssige kvaliteter, men hæftede sig også ved hans elegante, sceniske nærvær. Morten Frank Larsen har i Danmark modtaget Francesco Christofoli-prisen (1999) og Aksel Schiøtz – prisen (2002). I Wien er han udmærket med Eberhard Wächter medaljen (2003). I den nye opera Grænsemageren, der har premiere i 2020 er Morten Frank Larsen udvalg til den store titelrolle som Hans Peter Hanssen, politiker, ejer af avisen Heimdal, 56 år.  
Signe Asmussen

Signe Asmussen

Sopran

Signe Asmussen

Signe Asmussen er lyrisk-dramatisk sopran. Hun har siden debutkoncerten fra Det Kgl. danske Musikkonservatorium i 2001 (med overstrømmende anmeldelser) for alvor slået sit navn fast som én af sin generations mest alsidige og karismatiske sangerinder. Med et gennemsnit på 90-110 koncerter og forestillinger om året, er hun en musikalsk kamæleon, som uden problemer boltrer sig i snart sagt alle genrer.

Hun er tilbagevendende meget populær solist med alle landets symfoniorkestre, ligesom hendes store interesse for kammermusik har bragt hende i tæt kontakt med alle landsdels-ensembler, med hvem hun gennem årene har udviklet et nært og frugtbart samarbejde. Hun har for sin utrættelige indsats for lied´en modtaget den prestigefyldte Aksel Schiøtz pris, og for sit engagement i den ny kompositionsmusik, Dansk Komponist Forenings Musikerpris, blandt andre priser og legater.  Udover tilbagevendende engagementer på både Det Kgl.Teater og Den Jyske Opera  er Signe, med lige dele publikumstække og skuespilstalent, en fast del af solistensemblet hos GuidOpera og Operettekompagniet, med hvem hun turnerer landet tyndt og synger hovedpartier i forestillinger som bl.a. Tosca, Figaros Bryllup, Barberen i Sevilla, Madam Butterfly, Flagermusen, Carmen og Den Glade Enke. www.signeasmussen.dk

I “Grænsemageren” er Signe Asmussen tildelt rollen som Helene Lucie Hanssen, H.P.Hanssens kone, redaktør mv. 58 år.

Berit Barfred-Christensen

Berit Barfred-Christensen

Sopran

Berit Barfred-Christensen

(tidligere Berit Barfred-Jensen)
er uddannet i Wien, og allerede i studietiden var hun solist i Wiens Musikverein, Konzerthaus, og på Wiener Kammeroper. Fra 2006 til 2011 var Berit solist på Badisches Staatstheater i Karlsruhe.
Berit er efterspurgt i både England, Polen, Danmark Tyskland og Østrig. Til hendes store koncertrepertoire hører bl.a. Händels ”Messias”, Bachs passioner og oratorier, Requiem af Mozart og Fauré, Brahms´ ”Ein deutsches Requiem”, Pergolesis ”Stabat Mater”, Haydn´s ”Skabelsen”, Mahlers 4.symfoni samt talrige kantater og lieder.
I 2015 debuterede hun på den Jyske Opera som Despina i ”Cosi van Tutte”, og på Århus Sommeropera sang hun Vespetta i Telemanns ”Pimpinone” med Randers Kammerorkester under ledelse af David Ridell.
Berit Barfred Christensen har modtaget Inga Nielsens Mindelegat, Leonie Sonning-legatet, og hun var modtager af Aalborgs operapris i 2018.

www.beritbarfredjensen.dk

I “Grænsemageren” er Berit Barfred-Christensen” tildelt rollen som Astrid Hanssen, H.P.Hanssens datter, journalistelev, 24 år.

Anders Christensen

Tenor

Anders Christensen

Anders Christensen (f. 1992) begyndte sin musikalske løbebane i Herning Kirkes Drengekor og og som drengesopran i La Boheme og Pelléas og Melisande på Den Jyske Opera. Efter at have vundet talentkonkurrencerne “Unge sangere”,  “Unge spiller klassisk” og “Unge synger klassisk” uddannede Anders sig på Guildhall School of Music and Drama i London og på Det Jyske Musikkonservatorium. Her studerede han hos Anne Øland.

Anders har haft titelrollen i Farinelli, Tamino i Tryllefløjten og roller i moderne operaer som Kommentarfeltet af Trygve Brøske og Intet af David Bruce.

Yderligere optræder Anders Christensen som oratorie- og koncertsolist i Händels Messias, Stainers The Crucifixion og Mozarts Requiem med landets førende orkestre, såsom Århus Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester, Randers Kammerkorkester, Operettekompagniet og Århus Sommeropera. Den unge tenor er nyligt omtalt som “[…]et stort håb i den danske operaverden” i Berlingske Tidende, efter han optrådte som solist for Herning Kirkes Drengekor på Carnegie Hall i New York.
I regi af Opera på Grænsen har Anders optrådt mange gange, herunder med Sønderjyllands Symfoniorkester i sommeren 2019 ved sommerkoncerten “De skønneste toner”.

I “Grænsemageren”er Anders Christensen tildelt rollen som Helge Eich, Astrids kæreste, håndværker, 22 år.

Iben Silberg

Sopran

Iben Silberg

Sopranen Iben Silberg er uddannet på Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole i Odense og har efterfølgende taget solistuddannelsen på Det Jyske Musikkonservatorium med debut i 2014. 

Iben er ofte brugt som solist, senest i Poulencs Stabat Mater med Vor Frues Cantori og som Grethe i operaen Hans og Grethe i samarbejde med Opera Kids.  Iben har været solist i Brahms Ein Deutsches Requiem” med Fredericia Byorkester samt i Leon Tscholls uropførelse af Ein Reformatorisches Requiem med Nordschleswiger Musikvereinigung. Hun har sunget Elverkongens datter i N.W.Gade´s Elverskud med Odense Symfoniorkester, solist i Mozart´s Requiem med Aarhus Symfoniorkester og i Manon på Copenhagen Opera Festival.

Mere kunne nævnes, herunder også flere opgaver med Sønderjyllands Symfoniorkester og en lang række opgaver for Opera på Grænsen. Iben er medstifter af Opera på Grænsen.

Iben Silberg er fast sopran i DR´s koncertkor.

I “Grænsemageren” er Iben Silberg tildelt rollen som Ingeborg Refslund Poulsen, H.P.Hanssens datter, mor til to, 27 år.

Per Bach Nissen

Per Bach Nissen

Bassanger

Per Bach Nissen
har en betydelig international karriere. Han er født i Vejle og opvokset i Tønder og Aasiaat på Grønland og er et rigtigt “grænsebarn” med en far fra Harrislee og en mor fra Hundborg i Thy.
Per synger for tiden (2019) Dr.Bartolo i Barberen i Sevilla på Operaen i København, og for nyligt Fasolt i Rhinguldet i Müpa, Budapest(udgives på DVD i 2020), Kamillo i Beatrice Cenci ved Bregenzer Festspiele 2018 (udgivet på DVD).
Tidligere stationer har været Frankfurt Oper som Fafner i Rhinguldet og Siegfried, English National Opera i London, Komische Oper i Berlin. På Staatstheater Hannover har Per Bach Nissen været fast medlem af ensemblet i en årrække, hvor roller som Pogner i “Meistersinger”, Gremin i “Eugen Onegin”, Boris i “Lady Macbeth fra Mtsensk” og Sarastro i Tryllefløjten blev opført.
Første engagementer var på Schleswig Holsteinisches Landestheater, Theater Augsburg og Mecklenburgisches Staatstheater. Per debuterede på Royal Opera House i London som Zuniga i Carmen, en rolle han turnerede med hos Jyske Opera sidste år.
I U.S.A. har Per sunget Rocco i Beethovens Fidelio i Detroit og Osmin i Mozarts “Bortførelse…”
Per har været gæst hos Sønderjyllands Symfoniorkester flere gange såvel som hos de andre landsdelsorkestre.
Uddannelse på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Trinity College i London og Royal Welsh College of Music i Cardiff, Wales.

www.perbachnissen.com

I “Grænsemageren” er Per Bach Nissen tildelt rollen som Hugo Haase, tysk soc.dem.politiker, 55 år.

Stine Elbæk Gomard

Sopran

Stine Elbæk

Stine Elbæk Gomarder medstifter af Opera på Grænsen og har for Opera på Grænsen bl.a. sunget med Sønderjyllands Symfoniorkester på den store udendørs scene i Tinglev Byskov, på Folkehjem i Aabenraa, med SMUK i Haderslev m.m. Hun er sammen med Iben Silberg dukket op på uventede steder som Lagkagehuset, Burger King mv. i det såkaldte “Guerilla Opera Attacs”. Stine er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium.

I regi af Aarhus Unge Tonekunstnere har Stine medvirket i gadeopera i Aarhus og workshops til udvikling af nye operaformer. Derudover har Stine medvirket i operaerne Poppeas Kroning på Københavns Musikteater (2011) og Line Tjørnhøjs opera Stabat Mater på Helsingør Teater (2007). Stine er en af de mest brugte sangere i Silkeborg Operavoce, senest i rollen som Cuningonde i koncertopførelsen af Candide (2019 og som også byder på rollen som Hans i  koncertopførelsen af Humperdincks Hans og Grethe samme sted.

Desuden er Stine en dedikeret sangpædagog, og har sin daglige gang med sangelever i Kolding musikskole. Ved siden af sangen dyrker Stine passioneret sin nebengeschäft som violin-spillemand med dansk og svensk folkemusik og leder spillemandsorkesteret ‘Gjern Spillemænd’.

I “Grænsemageren” er Stine Albæk Gomard tildelt rollen som Rosa Luxemburg, tysk “fri” soc.dem., 47 år.

Christian Damsgaard

Christian Damsgaard

Tenor

Christian Damsgaard
tenor er uddannet som sanger fra Conservatorium van Amsterdam og har en kandidateksamen fra Aarhus Universitet (2008). 2000-2001 studerede han baroksang og klassisk sang ved ”Le Centre de Musique Barroque de Versailles” i Frankrig.
Christian er freelance solist og har en stor musikalsk spændvidde, idet han synger både opera, oratorier,lieder og kabaret. Han debuterede på Operaen i København i 2014 ved verdenspremieren på Bo Holtens ”Gesualdo-Shadows”. Senest har han haft stor succes som Arv, både på Det Kgl. Teater og på Den Fynske Opera.
Christian har også udfoldet sit talent i operaproduktioner i bl.a. Norge, Holland og Tyskland. Den Jyske Opera har haft bud efter ham og i 2020 skal han synge Scaramuccio i en ny opsætning på Det kgl. Teater af Richard Strauss´ ”Ariadne auf Naxos”.
www.christiandamsgaard.dk

I “Grænsemageren” er Christian Damsgaard tildelt rollen som Peter Grau, politiker, gårdejer 52 år.

Jens Søndergaard

Jens Søndergaard

Basbaryton

Jens Søndergaard

er uddannet på Operaakademiet i 2003 og debuterede fra Det kgl. Danske Musikkonservatorium i 2005.
Jens er tilknyttet Musikkonservatoriet som sanglærer. Fra 2004 til 2007 var Jens ansat som solist i ensemblet på Das Deutsche National Theater i Weimar. Siden har han arbejdet freelance og medvirket som gæst i produktioner på Oper Halle, Den Jyske Opera, Operaen i Midten, Århus Sommeropera, Undergrunden, Den Fynske Opera, Det kgl. Teater samt den ny opera i Esbjerg, hvor han i sommeren 2019 har debuteret som Wagnersanger i ”Rhinguldet”. Jens har også været solist i f.eks. Bachs ”H-mol messe”, ”Messias”, ”Juleoratoriet” og Brahms´ ”Ein Deutsches Requiem” m.fl. ved koncerter i ind-og udland.

I “Grænsemageren” er Jens Søndergaard tildelt rollen som Hans Diderik Kloppenborg-Skrumsager, politiker, gårdejer, 50 år.

Jens Krogsgaard

Jens Krogsgaard

Instruktør

Jens Krogsgaard

Jens Krogsgaard, der er uddannet tenorsanger, har overtaget instruktionen af “Grænsemageren” fra den 1.september 2019 fra Robert Vinther. Jens Krogsgaard har i en årrække undervist i sang ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorieum og har også  arbejdet med musikdramatikken på det instruktionsmæssige  område.Yderliger beskrivelse følger senere.

 

Robert Vinther, der i mange år blandt meget andet har været underviser i musikdramatik på Det Jyske Musikkonservatorium, har været instruktør i “Grænsemageren” indtil 1.september 2019, hvorefter han af arbejdsmæssige grunde måtte slippe ansvaret for denne opgave, som herefter er overtaget af Jens Krogsgaard.

 

Roberth Vinther, instruktør indtil 1.september 2019

.

Erik Kaltoft

Kunstnerisk leder

Erik Kaltoft

Erik Kaltoft er uddannet pianist fra Det Jyske Musikkonservatorium og har som sådan fungeret i dansk musikliv som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Der er to spor, der har været gennemgående i hans karriere: Den ny kompositionsmusik og den vokale musik – den lyriske såvel som den dramatiske.

En lang række cd’er med musik af nulevende komponister og deltagelse i mere end 200 uropførelser vidner om stor interesse for den musik, der formes lige nu, ligesom medlemskabet af to markante kammermusikensembler med fokus på samtidsmusikken (LINensemble og The Elsinore Players) også gør.

Interessen for vokalmusik med særlig vægt på opera har været usvækket gennem hele karrieren. Som leder af den musikdramatiske overbygning ved sanguddannelsen på Det Jyske Musikkonservatorium og med tilknytning til Århus Sommeropera, Den Jyske Opera og Det Neurupp-Callenbergske Operaselskab har indsatserne hovedsageligt været i det århusianske musikliv.

I 1988 startede han sammen med sangeren Preben Bjerkø Århus Sommeropera, som de to ledede gennem 6 år. På den Jyske Opera var han syngemester for koret gennem 14 år, ligesom han også var repetitør på en række forestillinger. Gennem 5 år havde han det musikalske ansvar i Det Neurupp-Callenbergske Operaselskab, som var et samarbejde mellem DR og Den Gamle By, Århus, og som havde fokus på ældre danske operaer. Det blev til fremførelser af to operaer af Kuhlau og to af Kunzen.

Af aktiviteter, der ikke er knyttet til Århus, kan nævnes: 5 gange i juryen for Danmarks Radios Kammermusikkonkurrence – 2 gange som juryformand. Bestyrelsesformand for Det Danske Musicalakademi i Fredericia fra starten i 2000 og til statsovertagelsen i 2015. Det musikalske ansvar for en række operaopførelser – bl.a. «Sigurd Dragedræber« af Andy Pape på Det Kgl. Teater.

Erik Kaltoft var professor ved Det Fynske Musikkonservatorium 2005-2010.

Bo Gunge

Komponist og librettist

Bo Gunge

»Bo Gunge er cand. mag. i musik og drama fra Aarhus Universitet og har en diplomeksamen i komposition fra Det Jyske Musikkonservatorium. Han har modtaget flere danske og internationale priser, har været huskomponist for Sønderjyllands Symfoniorkester og har samarbejdet med bl.a. Aarhus Symfoniorkester, DR Radiosymfoniorkesteret og Den Jyske Opera.

Bo Gunge har komponeret inden for mange genrer, bl.a. operaerne Orfeus elsker Eurydike (2004) og Orkestergraven (2012), Requiem (2004), orkesterværkerne Symfoni (2006), Koncert for obo og orkester (2002) og Passager (1999), kammermusik samt mange korværker, f.eks. Månebryllupssange (1993), Alting har en tid (2002) og Kor72-jubilæumsværket Det værste og det bedste (2012). Bo Gunge arbejder også med cross-over genrer f.eks. korværket Isbrand (1992) med jazzmusikeren Pierre Dørge og Stjernekoncert (2002) som multimedieforestilling på Steno Museets planetarium. Bo Gunges inspiration spænder fra astrofysik til litteratur, historier, myter og religion«. (Mag.art. i musikvidenskab Leif V. Balzersen)

Den dramatiske opførelse tager udgangspunkt i en afgørende historisk  vendepunkts-situation og skaber en fortælling om H. P. Hanssen, hans familie og andre fremtrædende sønderjyske personer, der alle er optaget af at opnå en folkeafstemning, hvis resultat skal ændre placeringen af den dansk- tyske grænse, som den blev fastlagt i 1864.

»Grænsemageren« fortæller dels om den tid, hvor Helenes og Hans Peters dedikation strækkes til det yderste i kampen for sagen, da det gunstige historiske øjeblik faktisk kommer. Men igennem døtrene Astrid og Ingeborg fortælles også om hvordan forældrenes dedikation er nødt til at blive til noget andet og nyt i en ny generation, hvilket ikke er let at forstå midt i forældrenes og danskernes sejrsrus.

Det tematiske hovedspor kredser om at have »en sag«, et livsformål. En fortsættelse af krigen er »zwecklos«. Men da H. P. Hanssen og hans kone allerede i deres unge år erklærede, at det var deres livs formål at lede det nordslesvigske område tilbage til Danmark, åbner de tyske generalers tabte sag pludselig mulighed for familien Hanssens personlige sag. Men hvis den gamle generation Hanssen fører deres sag igennem og vinder, hvad betyder det så for deres børn?

Sponsorer

Projektet er støttet af / with support from

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal • Augustinusfonden • Beckett-Fonden • Dansk Komponist Forening Produktionspuljen • Fabrikant Mads Clausens Fond • Koda Dramatik • Koda Kultur • Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck‘s Fond • Statens Kunstfond • Sønderborg Kommune • Toyota-Fonden • H.P.Therkelsen A/S

Kontakt