Grænsemageren

I anledning af 100-året for afstemningerne i 1920 opfører Opera på Grænsen i et samarbejde med Sønderjyllands Symfoniorkester den helt nye opera »Grænsemageren« i et nutidigt sprog, med en fængslende musik samt en tidssvarende dramatisk fortælling på ca. 110 minutter. »Grænsemageren« opføres som en opera i fuld skala med tre akter i henholdsvis to og tre billeder, ni solister, stort operakor, fuldt symfoniorkester og professionel regi.

Udgangspunktet er de historiske begivenheder, startende i Berlin og Aabenraa, november 1918, over perioden op til afstemningerne i 1920, påskekrisen og festdagene i juli 1920 ved Dybbøl.

Medvirkende

  • Komponist og librettist: Bo Gunge
  • Kunstnerisk leder: Erik Kaltoft
  • Instruktør: Robert Vinther
  • Dirigent: Søren K. Hansen
  • Sønderjyllands Symfoniorkester
  • Grænselandskoret under ledelse af Stigh Möglich
  • Solister
  • Administration: Carsten Jonassen
  • Producent: Opera på Grænsen

Robert Vinther

Instruktør
Robert Vinther
Sangeruddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium (DJM). I 20 år indtil 2015 ansat på Den Jyske Opera (DJO) som solist og korsanger. Som autodidakt operainstruktør har Robert Vinther en håndfuld produktioner på DJO bag sig. Her kan nævnes »Gianni Schicchi«, »Cavaleria Rusticana«, »Bajadser«, børneoperaen »Det er så sandt, som det er løgn« og genopsætninger af »Figaros Bryllup« og »Madam Butterfly«. Uden for DJO har Robert Vinther bl.a. instrueret »Baggårdsopera« i samarbejde med kulturselskabet Swung og Schiarrinos »Lohengrin« i samarbejde med SPOR-festivalen og Århus Sinfonietta. Siden 1995 ansat som underviser i musikdramatik på DJM med en snes operaopsætninger med sangstuderende i bagagen. Blandt disse »Albert Herring«, »Tiggeroperaen«, »Dido og Aeneas«, »Den fiffige lille ræv«, »Hans og Grethe« og »Der Steppenwolf.« Siden 2015 ansat på DJM som studieleder for de klassiske uddannelser.

Erik Kaltoft

Kunstnerisk leder

Erik Kaltoft

Erik Kaltoft er uddannet pianist fra Det Jyske Musikkonservatorium og har som sådan fungeret i dansk musikliv som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Der er to spor, der har været gennemgående i hans karriere: Den ny kompositionsmusik og den vokale musik – den lyriske såvel som den dramatiske.

En lang række cd’er med musik af nulevende komponister og deltagelse i mere end 200 uropførelser vidner om stor interesse for den musik, der formes lige nu, ligesom medlemskabet af to markante kammermusikensembler med fokus på samtidsmusikken (LINensemble og The Elsinore Players) også gør.

Interessen for vokalmusik med særlig vægt på opera har været usvækket gennem hele karrieren. Som leder af den musikdramatiske overbygning ved sanguddannelsen på Det Jyske Musikkonservatorium og med tilknytning til Århus Sommeropera, Den Jyske Opera og Det Neurupp-Callenbergske Operaselskab har indsatserne hovedsageligt været i det århusianske musikliv.

I 1988 startede han sammen med sangeren Preben Bjerkø Århus Sommeropera, som de to ledede gennem 6 år. På den Jyske Opera var han syngemester for koret gennem 14 år, ligesom han også var repetitør på en række forestillinger. Gennem 5 år havde han det musikalske ansvar i Det Neurupp-Callenbergske Operaselskab, som var et samarbejde mellem DR og Den Gamle By, Århus, og som havde fokus på ældre danske operaer. Det blev til fremførelser af to operaer af Kuhlau og to af Kunzen.

Af aktiviteter, der ikke er knyttet til Århus, kan nævnes: 5 gange i juryen for Danmarks Radios Kammermusikkonkurrence – 2 gange som juryformand. Bestyrelsesformand for Det Danske Musicalakademi i Fredericia fra starten i 2000 og til statsovertagelsen i 2015. Det musikalske ansvar for en række operaopførelser – bl.a. «Sigurd Dragedræber« af Andy Pape på Det Kgl. Teater.

Erik Kaltoft var professor ved Det Fynske Musikkonservatorium 2005-2010.

Bo Gunge

Komponist og librettist

Bo Gunge

»Bo Gunge er cand. mag. i musik og drama fra Aarhus Universitet og har en diplomeksamen i komposition fra Det Jyske Musikkonservatorium. Han har modtaget flere danske og internationale priser, har været huskomponist for Sønderjyllands Symfoniorkester og har samarbejdet med bl.a. Aarhus Symfoniorkester, DR Radiosymfoniorkesteret og Den Jyske Opera.

Bo Gunge har komponeret inden for mange genrer, bl.a. operaerne Orfeus elsker Eurydike (2004) og Orkestergraven (2012), Requiem (2004), orkesterværkerne Symfoni (2006), Koncert for obo og orkester (2002) og Passager (1999), kammermusik samt mange korværker, f.eks. Månebryllupssange (1993), Alting har en tid (2002) og Kor72-jubilæumsværket Det værste og det bedste (2012). Bo Gunge arbejder også med cross-over genrer f.eks. korværket Isbrand (1992) med jazzmusikeren Pierre Dørge og Stjernekoncert (2002) som multimedieforestilling på Steno Museets planetarium. Bo Gunges inspiration spænder fra astrofysik til litteratur, historier, myter og religion«. (Mag.art. i musikvidenskab Leif V. Balzersen)

Den dramatiske opførelse tager udgangspunkt i en afgørende historisk  vendepunkts-situation og skaber en fortælling om H. P. Hanssen, hans familie og andre fremtrædende sønderjyske personer, der alle er optaget af at opnå en folkeafstemning, hvis resultat skal ændre placeringen af den dansk- tyske grænse, som den blev fastlagt i 1864.

»Grænsemageren« fortæller dels om den tid, hvor Helenes og Hans Peters dedikation strækkes til det yderste i kampen for sagen, da det gunstige historiske øjeblik faktisk kommer. Men igennem døtrene Astrid og Ingeborg fortælles også om hvordan forældrenes dedikation er nødt til at blive til noget andet og nyt i en ny generation, hvilket ikke er let at forstå midt i forældrenes og danskernes sejrsrus.

Det tematiske hovedspor kredser om at have »en sag«, et livsformål. En fortsættelse af krigen er »zwecklos«. Men da H. P. Hanssen og hans kone allerede i deres unge år erklærede, at det var deres livs formål at lede det nordslesvigske område tilbage til Danmark, åbner de tyske generalers tabte sag pludselig mulighed for familien Hanssens personlige sag. Men hvis den gamle generation Hanssen fører deres sag igennem og vinder, hvad betyder det så for deres børn?

Sponsorer

Projektet er støttet af / with support from

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal • Augustinusfonden • Beckett-Fonden • Dansk Komponist Forening Produktionspuljen • Fabrikant Mads Clausens Fond • Koda Dramatik • Koda Kultur • Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck‘s Fond • Statens Kunstfond • Sønderborg Kommune • Toyota-Fonden

Kontakt