Bo Gunge fortæller således i forbindelse med den trufne beslutning om udsættelse af operaens premiere:
”Lad det først være sagt, at jeg til fulde håber, at forbuddet mod større forsamlinger vil have den ønskede effekt i forhold til at holde corona-epidemien under kontrol.
Timing er vigtig, når man vil have ting til at ske. Opera på Grænsen havde sans for timing, da man valgte året 2020 som dét år, hvor man ville binde an med at sætte en opera op. Ovenikøbet en til lejligheden nyskrevet. Forberedelserne hertil har taget minimum 5 år. Dedikerede mennesker har løbet og båret og mødtes og planlagt. Uden professionel organisation bag, uden sekretariat, uden teknikerhold, endda uden formel fastansat ledelse. Det turde være umuligt.
Men det hele har båret frugt, og her i foråret stod man faktisk med et projekt. En stor og vigtig historie havde man at fortælle, de skønneste performere og solister, fuldt professionelt orkester, scenografi, instruktør. Og så rammes verden af Corona.
“Grænsemageren”, den sønderjyske politiker H. P. Hanssen kendte også godt til timing. Han vidste, at en stor krig ville være en forudsætning for, at Tyskland ville kunne tvinges til at afgive Nordslesvig igen. Han kendte også til forsamlingsforbud. Særligt i en periode omkring århundredeskiftet (1899-1900) forsøgtes det at holde de danske nationale følelser nede ved at forbyde endog ganske små forsamlinger. Det er en bitter skæbnens ironi, at uropførelsen af operaen “Grænsemageren” må aflyses på baggrund af nøjagtig samme type af forbud.
Men den danske ånd blev ikke brudt af forsamlingsforbuddet!
Operaen “Grænsemageren” fortæller en stor og vigtig historie. Opera på Grænsen har trukket et uhyre læs for at få projektet hertil. Lad os håbe, at projektet kan gøres til en udskydelse i stedet for en aflysning.”